Виховна година
4-А клас
Вчитель: Іванюк І. В.
Мета
Освітня: продовжувати розкривати зміст поняття «милосердя» як
однієї з основних духовно-моральних якостей людини.
Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати свої вчинки та вчинки
інших , спонукати учнів проявляти милосердя у повсякденному житті.
Виховна: виховувати у дітей одну із важливих морально-духовних
якостей — милосердя
Обладнання: демонстраційний матеріал, технічні засоби навчання
ХІД
І. Організаційний момент. Хвилинка знайомства з гостями
учитель. Діти, сьогодні до
нас прийшли гості.
Отож, будьмо знайомі!
В нашім класі є Аліна,
Вєроніка, Настя ,
І Альбіна є, й Софія
Ангелінка також.
Тут ви бачите Євгена.
Є Дмитро, і є Артур,
Владислав,
Також Максим.
(коли вихователь представляє учня, він встає й
усмішкою вітається з гостями)
Кожен мрію свою має
І в майбутньому бажає: (учні продовжують з місця)
-Добрим бути, справедливим,
-Працьовитим, не лінивим.
-Рідну мову свою знати,
-Старших завжди поважати.
-Свого ближнього любити.
-З усіма у мирі жити!
ІІ. Основна
частина
1. Бесіда
Учитель . Усі ви прагнете бути хорошими людьми. Дуже хочеться
почути від вас, яка ж вона — хороша людина? (Відповіді учнів: добра,
чуйна, весела, ввічлива, лагідна, милосердна, слухняна тощо.)
— Ми вчимося любити, бути добрими, ввічливими,
працьовитими, вчимося берегти наше здоров’я, бути справедливими і співчутливими.
Прагнемо завжди бути хорошими людьми.
2. Пошукова
робота
Учитель. Дуже приємно, що в підготовці до цього заходу брали
участь усі. Кожен із вас підготував інформацію про милосердя. Що ж, будь
ласка, запрошую вас до створення стінгазети «Про милосердя».
Учні зачитують короткі повідомлення про милосердя і
залишають їх на заздалегідь підготовленій стіннівці.
Милосердя
— це милість серця, жалісливість, м’якість, співчуття, ніжність, любов до
людей.
Милосердя
— щиросердність, співчуття, готовність робити добро всякому, любов на ділі,
здатність відгукуватися на чужий біль. Людям милосердним притаманне співчуття
стосовно сироти, інваліда, тяжкохворої людини, людини похилого віку, людини,
яка потрапила в біду.
Милосердя
— це безкорислива допомога ближньому, яку людина здійснює від щирого серця.
Милосердя
— це не слабкість, а сила, тому що милосердя притаманне людям, які здатні
прийти на допомогу. Бо здатність співчувати, співпереживати — це ознака
духовної зрілості особистості.
Милосердя
— одна з найголовніших чеснот. Зводиться до співчуття, любові до ближнього,
правдолюбства, реальної доброчинності щодо знедолених.
3. Робота в
групах
Учнів об’єднують у дві групи. Даю
кожній групі конверт із завданням. За певний проміжок часу учні в групах
прочитують оповідання й опрацьовують запитання для роздумів і обговорення.
1 група
Оповідання В.
Сухомлинського «Підлога буде чиста. А душа?»
Першокласниця
Марійка, прийшовши додому, побачила, що підлога в кімнатах чиста, аж блищить.
— Як у нашому класі
після уроків, — сказала мамі Марійка.
Хтось
постукав. Мама відчинила двері. До хати ввійшла сусідка — престара бабуся
Христина.Бабусі вісімдесят дев’ять років. У неї сім синів, три дочки, багато
внуків і правнуків. Мама низько вклонилася бабусі Христині, узяла її під руку й
повела до вітальні. Жахнулася Марійка: надворі дощ, взуття у бабусі брудне, —
там, де пройшла бабуся, розпливлися калюжі.
Коли бабуся
пішла додому, Марійка сказала:
— А ми
б до класу з такими брудними черевиками не впустили… Підлога ж мусить бути
чиста…
— Підлога буде
чиста, доню… А душа? — тихо сказала мама.
Запитання
для роздумів та обговорення:
1. Чи знаєте ви когось подібного на Марійку?
2. Чи хотіли б ви дружити з Марійкою? Відповідь обґрунтуйте.
3. Що найважливіше для Марійки? Чому ви так думаєте?
4. Яким би став світ, якби всі були такі, як Марійка?
(
після обговорення учнями оповідання підсумовую сказане )
Вчитель. Ніколи
не можна залишатися байдужим. Саме байдужість — душевна вада
Марійки. Байдужості протистоїть: співчуття й уважність, уважність до тих, хто
тебе оточує, зацікавленість ними, занепокоєння тим, що з ними відбувається,
милосердя. Це те, що є дуже важливим для кожного з нас.
2 група
Оповідання В.
Осєєвої «Просто бабуся»
Вулицею йшли
хлопчик і дівчинка. А попереду йшла бабуся. Було дуже слизько. Бабуся
послизнулася і впала.
— Потримай мої
книжки! — гукнув хлопчик, передаючи дівчинці свій портфель, і кинувся на
допомогу бабусі.
Коли він
повернувся, дівчинка запитала його:
— Це
твоя бабуся?
— Ні,
— відповів хлопчик.
— Мама? —
здивувалась подруга.
— Ні!
— Ну, тітка?
Чи знайома?
— Та,
ні ж-бо, ні! — відповів хлопчик. — Це просто бабуся.
Запитання
для роздумів та обговорення:
1. Чому дівчинка подумала, що це рідна бабуся хлопчика?
2. Чи допомагав хтось із вас тому, хто не мав можливості
вам віддячити?
3. Чи допомагали вам незнайомі люди? Наведіть приклад.
4. Якби всі, кого ви знаєте, завжди допомагали іншим,
як, на вашу думку, змінилося б наше місто (село)
(після обговорення учнями оповідання підсумовую сказане )
Вчитель. Співчуття,
милосердя виражається в потребі допомагати іншим. Милосердній людині не властиво
відступати від допомоги іншим при думці про власні проблеми. Коли вона бачить
іншого, то легко уявляє рідних людей або себе на його місці. Звідси й виникає
потреба — допомогти, проявити милосердя.
4.
Асоціативний кущ. Гра «Я вибираю»
Вчитель. Усе
в житті і, власне, саме життя має свій початок. Річка починається зі струмочка,
подорож — з першого кроку, мелодія — з першої ноти, будинок — з
першої цеглини.
Учні один за одним підходять до дошки, на якій
розміщені смужки паперу із надрукованими словами: любов, радість, доброта,
лагідність, послух, терпіння, справедливість, прощення, працелюбність,
заздрість, жадібність, користолюбство, ненависть, байдужість, жорстокість,
брехливість, сум, і зображення серця із написом у центрі «милосердя». Кожен
учень обирає одне зі слів, розміщує біля «серця» й аргументує, чому він обрав
саме цю чесноту.
— Людина, у
серці якої є усі вибрані вами чесноти, — дуже щаслива людина. Вона завжди
відкрита до людей, до їхніх переживань. І навпаки, якщо в серці людини мають
місце ті негативні якості, які ви свідомо залишили ось на цій частині дошки, то
така людина не має спокою, радості у житті. Її серце темне від злоби, від
байдужості, ворожнечі.
На дошці біля
негативних якостей, які залишилися,
розміщую серце чорного кольору.
5. Вправа
«Відкритий мікрофон»
Завдання: закінчити думку «Бути милосердним — це…»
(Наприклад:
бути добрим; вміти співчувати; провідати хворого; допомогти людині похилого
віку; уміти жертвувати тощо.)
Вчитель. Так,
усе, що ви сказали — це не що інше, як прояв милосердя. Скажіть, будь ласка, чи
в час, у який ми живемо, люди милосердні? (Учні обмінюються думками.)
— Уважно вас вислухала й роблю висновок, що ви
правильно міркуєте.
Ю. Вавринюка «Любити ближнього».
Учень. Любити ближнього — як складно і як
просто.
Не з примусу, не з шани чи за щось.
Прийти до нього в дім хорошим, добрим гостем
І запитати: «Як тобі жилось?»
Учениця. І просто усміхнутись. Просто дати руку.
Не треба жертви — крихітку тепла.
Любити ближнього — ділити разом муку,
Яка у серці раптом проросла.
Вчитель. Якось
одна делегація журналістів вирішила зустрітись з Матір’ю Терезою, подивитися
на її роботу і зняти репортаж про її місію. Журналісти побачили жахливі умови,
у яких працювала й віддавала себе людям ця мужня жінка. Один із них сказав: «Я
б і за мільйон доларів цього не робив би». Мати Тереза відповіла: «Я б також
цього не робила за мільйон доларів, але я це роблю безкоштовно, бо в моєму
серці є любов до цього народу».
Ось головна
думка, яку я хотіла би донести сьогодні до вас, діти.
У
доброчинності повинна бути закладена любов і поклик серця. Тільки тоді вона
принесе взаємне задоволення, очікуваний результат. Доброчинність або милосердя
— це насамперед любов до ближнього.
ІІІ.
Заключна частина.
Вчитель. Я вірю в те, що ви обов’язково будете милосердними, бо
ваші серця багаті на любов. Без любові милосердя — це порожній
звук. Не чекаймо, щоб хтось інший починав проявляти милосердя. Ми почнімо розсівати
зерна доброти, щедрості, і світ буде змінюватися. Пам’ятаймо, що «любов — це
єдиний скарб, що помножується, це єдиний дар, що росте тоді, коли його
роздають» (Б. Ферреро «Коло радості»).
Немає коментарів:
Дописати коментар